06 May Miliony złotych na promocję startupów
Coraz więcej polskich startupów chce rozwijać się na globalnym rynku. W tym celu najczęściej marzą o wyjeździe do Doliny Krzemowej, gdyż tam upatrują sobie drogę do międzynarodowego sukcesu. Jednak jak znaleźć klientów, partnera strategicznego czy inwestora branżowego za granicą bez większych pieniędzy i strategicznego planu?
Z pomocą przychodzą fundusze unijne oraz program GoGlobal.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju już w maju ogłosi konkurs dla polskich firm z sektora nowoczesnych technologii, które ze swoim innowacyjnym produktem lub e-usługą chcą zaistnieć zagranicą. Najczęściej dotąd wybieranym kierunkiem startupów to oczywiście Dolina Krzemowa. Jednak GoGlobal nie ogranicza się wyłącznie do rynku amerykańskiego. Można pojechać także do Szanghaju, tym bardziej, jak twierdzą specjaliści, że w ciągu najbliższych 4 lat będzie to nowe globalne centrum branży technologicznej. Warto więc wybierać najbardziej perspektywiczne miejsce dla rozwoju swojego startupu.
Kto może liczyć na wsparcie?
Startupowcy, który są mikro, małą i średnią firmą. Dla przypomnienia, co do zasady – mikro firma nie zatrudnia więcej niż 10 osób, małe przedsiębiorstwo nie zatrudnia więcej niż 50 osób, a średnia firma nie może przekroczyć 250 osób zatrudnionych.
Aby zwiększyć swoje szanse w konkursie, startup powinien mieć już swój produkt przetestowany w warunkach rynkowych, najlepiej z wykazaną sprzedażą w kraju lub/i zagranicą.
Ile możesz otrzymać pieniędzy?
Młodzi przedsiębiorcy, którzy chcą wdrożyć swoją e-usługę na inne rynki, mogą uzyskać aż 150.000,00 zł, co stanowi 85% dofinansowania. Sam wyjazd może natomiast trwać maksymalnie 6 miesięcy.
Co można sfinansować?
Wszystko, to co jest potrzebne przedsiębiorcy do ekspansji na rynek zagraniczny, zdobycie potencjalnych klientów, strategicznych partnerów biznesowych, jak również pozyskanie inwestora.
Pieniądze możesz wydać m.in. na:
- usługi doradcze, w szczególności koszty, które mają na celu przygotowanie strategii wejścia na rynki światowe, dopasowanie innowacji do wymagań tego typu rynków oraz rozwoju oraz weryfikacji strategii w relacjach z potencjalnymi inwestorami np.:
- usługi doradcze firm konsultingowych, które zajmują się wdrażaniem produktów i usług na rynki zagraniczne
- usługi stworzenia dokumentacji o strategii marketingowej, strategii sprzedaży itp.
- koszty uczestnictwa w warsztatach i szkoleniach w np. US Polish Innovation Hub, Plug and Play Accelerator, Venture Aviator, USMAC, Mittel- und Osteuropa Zentrum.
- koszty uczestnictwa w targach, misjach gospodarczych, konferencjach, spotkaniach z inwestorami/przedsiębiorcami/startupami itp.
- Inne koszty np. koszty podróży, koszty zakwaterowania, koszty wynajmu samochodu podczas pobytu, koszty paliwa, koszty promocji (katalogi, ulotki, gadżety reklamowe).
Środki z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju będą stanowiły pomoc de minimis, dlatego startupy, które powstały z pieniędzy inkubatorów 3.1 POIG lub uzyskały wsparcie z 8.1 POIG będą musiały uważać, aby nie przekroczyć limitów tej pomocy, która wynosi 800 tys. zł na 3 lata.
Dlaczego warto?
Jeśli myślisz na poważnie o rozwoju swojego startupu i ekspansji na inny rynek, nie możesz się obejść bez długoterminowego wyjazdu do tego kraju. Musisz mieć szasnę by bezpośrednio porozmawiać ze swoimi klientami i potencjalnymi partnerami strategicznymi. Poznać na „własnej skórze” różnice kulturowe, sposób prowadzenia biznesu czy dowiedzieć się, że istnieją lokalne segmenty Twoich klientów na tym rynku. Taki wyjazd pozwoli Ci też zmienić perspektywę myślenia o własnym produkcie, i spojrzeć na swój startup oczami klientów tego kraju.
Nabór wniosków w formie elektronicznej potrwa od 18 kwiecień do 2 czerwca 2016r.